Banknoty 20 zł i 50 zł 1940

Zdjęcie znalezione na stronie Gndm.pl

Po wrześniu 1939 roku tereny Polski były podzielone pomiędzy dwóch najeźdźców – Niemiecką Rzeszę oraz Związek Radziecki, który zajął wschodnie tereny IIRP, a więc część Ukrainy, Białoruś, Litwę, Łotwę oraz część terenów obecnej wschodniej Polski. Na terenach zajętych przez Niemcy, a właściwie na jej części utworzono Generalne Gubernatorstwo, której zarządzanie powierzono Hansowi Frankowi – bardzo bliskiemu współpracownikowi Hitlera. Frank bardzo szybko rozpoczął wprowadzać niemiecką politykę administracyjną. Już we wrześniu 1939roku powołał Bank Emisyjny w Polsce, który miał się zająć emisją pieniędzy na terenie GG. Obowiązujące do tej pory na terenie Polski banknoty przedwojenne miały zostać ostemplowane napisem: Generalgouvernement für die besetzten polnischen Gebiete, a następnie w roku 1940, zostały wymienione na emitowane już przez Bank Emisyjny, jednak ze zróżnicowaniem limitów wymiany dla Niemców, Polaków, Żydów oraz przedsiębiorstw.

W marcu 1940 roku doszło do emisji banknotów okupacyjnych Były to banknoty o nominałach 1,2,5,10,20,50oraz 100zł, zwanych również młynarkami, z uwagi na widniejący podpis prezydenta Banku Emisyjnego Feliksa Młynarskiego. Banknoty te były zaprojektowane przez Jędrzeja Sowińskiego, a wydruk powierzono Wiener Staatsdruckerei, zakładom drukarskim WPW w Warszawie oraz drukarni Banku Emisyjnego w Krakowie. Jak wspominałem na wszystkich tych banknotach widnieją podpisy prezydenta banku Feliksa Młynarskiego oraz jego zastępcy Rudolfa Jędrzejowskiego. Banknot o nominale 20 złotych na awersie posiadał siedmiocyfrowy numer seryjny oraz literowe oznaczenie na czerwonym tle.

Awers był ozdobiony postacią Emilii Plater, natomiast na marginesie umieszczono głowę chłopa. Rewers ozdabiał natomiast rysunek Wawelu. Dwudziestozłotówka miała wymiary 173x91mm. Banknot o wyższym nominale 50zł, na awersie miał umieszczoną postać generała Jarosława Dąbrowskiego, na marginesie ponownie umieszczono rysunek głowy chłopa. Rewers ozdabiał rysunek krakowskich sukiennic. Papier użyty do produkcji obu banknotów miała kolor delikatnie kremowy. Kolor druku miał dość duże różnice w odcieniach. Podobnie jak inne banknoty z tego okresu były one bardzo często fałszowane.

No comments yet

leave a comment

*

*

*

Wpisy najnowsze

Archiwum

Reklama:
Sponsorowane:
Warto zobaczyć:
Korzystając ze strony Pieniedzy.pl wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.